Samen bidden

Blog 5 - 14 oktober 2016
Van Pepijn en Romee

Blog5 Foto2 Blog5 Foto1Blog5 Foto3

Vandaag zijn we in de ochtend naar het lokale bejaardenhuis gegaan. Daar hebben we speciale en bijzondere ervaringen opgedaan. Een van de eerste personen die we daar hebben ontmoet en leren kennen is Nguyen Van Tai, een man die in 1950 is geboren en in 1977 lepra kreeg. Zijn vrouw scheidde van hem toen hij werd gediagnosticeerd met lepra. Zijn vrouw nam ook gelijk zijn kinderen mee en hij heeft sindsdien geen contact met zijn familie meer en hij weet niet of zijn dochter al kleinkinderen heeft. Het feit dat hij hier zit en lacht, laat aan ons zien dat hij een man is die veel kan hebben.

Vervolgens gingen we naar Minh Thi Nhien, een vrouw van minstens zeventig jaar oud. Ze woont ongeveer acht jaar in het tehuis. Ze had oorspronkelijk drie kinderen. Van twee kinderen en zes kleinkinderen krijgt ze veel bezoek. Ze trouwde op achttienjarige leeftijd. Ze heeft haar man ten huwelijk gevraagd. Op haar 32e verjaardag kreeg ze te horen dat ze lepra had.

Emotioneel gebed

Op een gegeven moment in het gesprek vroeg ze of een van ons christelijk was en met haar wilde bidden. Pepijn ging vervolgens met haar bidden, hij deed het in het Engels. Minh is katholiek en zat constant aan het kruiskettinkje van Pepijn. Na het gebed, dat best emotioneel was om te doen, veegde zij haar tranen weg en zei dat ze zich opgelucht voelde. Ze is ondanks dat ze hier woont een positieve vrouw, omdat zij haar familie om zich heen heeft. Wat ons erg opvalt, is dat iedereen zich heeft aangepast aan het leven van het lepradorp. Hierdoor hebben wij eigenlijk alleen maar blije, gelukkige mensen gezien.

Aziatische drakendans

In de middag zijn we weer naar de basisschool geweest. Als intro deden we een soort Aziatische drakendans. Het knutselwerkje was vingerverf en net zoals de vorige keer waren de spelletjes voor ons onduidelijk, dus deden we de kinderen maar gewoon weer na. Ook nu kwamen de kinderen in de avond weer bij ons langs om te spelen en plezier te maken.

Blog5 Foto4 Blog5 Foto5Blog5 Foto6

Terug naar Blogs: Durf jij mee 2016 >>