Revalideren na lepra
Maurineia leidt een zelfzorggroep

Effectief in leprabestrijding

Al ruim 50 jaar zetten we ons met hart en ziel in voor de strijd tegen lepra. En niet voor niets, want onze inzet is effectief gebleken. Dankzij vroegtijdige opsporing, behandeling en genezing. Dankzij preventieve behandelingen van naaste contacten waarmee we bij hen lepra met maar liefst 60% kunnen voorkomen. Dankzij voorlichting en training van gezondheidswerkers om lepra tijdig te herkennen en discriminatie en uitsluiting tegen te gaan.

Resultaatgerichte leprabestrijdingsprogramma’s

Een wereld zonder lepra realiseren we alleen met de inzet van medewerkers, partners, overheden en gezondheidswerkers. En dankzij de steun van onze vrijwilligers, ambassadeurs, donateurs en organisaties als de Nationale Postcode Loterij. Met de betrokkenheid en financiële steun van al deze mensen en organisaties kunnen we resultaatgerichte leprabestrijdingsprogramma’s blijven ontwikkelen en inzetten. Meer weten over de programma’s?

Waar werken we?

1. Brazilië

1.245 gezondheidswerkers werden getraind op het voorkomen van handicaps en discriminatie

2. Mozambique

139 door lepra getroffen personen gingen er sociaaleconomische op vooruit

3. India

30.437 nieuwe leprapatiënten opgespoord en behandeld

4. Nepal

140 lokale mensen die specifiek opkomen voor de behoeften van leprapatiënten zijn ondersteund

5. Indonesië

58.002 naaste contacten van leprapatiënten werden preventief behandeld

Bekijk pagina

We zijn actief in landen waar lepra het meeste voorkomt. Zo komt 80% van de jaarlijks vastgestelde nieuwe leprapatiënten voor in India, Brazilië en Indonesië. Internationaal staan we bekend als NLR, until NLeprosy Remains en hebben we een leidende rol in de Internationale Federatie van Leprabestrijdingsorganisaties (ILEP). Omdat je samen verder komt dan alleen, is goede samenwerking cruciaal. We werken daarom nauw samen met andere organisaties en internationale netwerken om een wereld zonder lepra in 2040 te realiseren. Meer weten? Kijk op onze NLR-website (Engels)

Lokale aanpak

Een wereld zonder lepra realiseren we samen. Samen met donateurs, internationale partnerorganisaties, overheden en gezondheidsdiensten. We zijn er ook van overtuigd dat je een probleem het beste kunt oplossen daar waar het speelt. Dat laten we dan ook zien door onze landenkantoren te veranderen in lokale goede doelen organisaties.

Het internationale kantoor in Amsterdam

Na de verandering van de landenkantoren naar lokale goede doelen organisaties, blijft het internationale kantoor in Amsterdam een belangrijk kruispunt. Zo blijft het kantoor via partnerships actief bij internationale onderzoeks- en innovatietrajecten (via bijvoorbeeld het Leprosy Research Initiative) en faciliteert het kennisoverdracht (via bijvoorbeeld de websites Infolep en InfoNTD. De Leprastichting zal haar belangrijkste taak, fondsenwerving, voortzetten voor het (mede) financieren van hulpverlening en onderzoek.

We werken internationaal samen

De strijd tegen lepra winnen we alleen als we het samen doen. Daarom werken we nauw samen met de Nationale Postcode Loterij, bedrijven en stichtingen, onderzoeksinstellingen, en collega-organisaties. Ook zijn we actief in nationale- en internationale netwerken. We zijn trots op de vele partners waarmee we samenwerken.

Hoe de Leprastichting begon

Op 30 maart 1967 richtten Ciska Anten en Dick Leiker de Leprastichting op.

Anten had een bezoek gebracht aan haar zoon, die als tropenarts in Tanzania werkte. Ze vond het schokkend om te zien hoe mensen met lepra daar behandeld werden. Haar zoon vroeg haar om te helpen de bouw van een lokaal ziekenhuis voor leprapatiënten mogelijk te maken.

Anten startte in Nederland een geldinzamelingsactie en ontmoette toen de zeer toegewijde lepra-arts Dick Leiker. Leiker had zijn leven volledig in dienst gesteld van het helpen van leprapatiënten. Ze deelden met elkaar een droom: lepra de wereld uit helpen. Zo werd de Leprastichting geboren.

De oprichters van de Leprastichting
Ciska Anten en Dick Leiker richtten in 1967 de Leprastichting op.

Wat hebben we het afgelopen jaar bereikt?

33.743

Nieuwe leprapatiënten werden opgespoord en behandeld

308.105

naaste contacten van leprapatiënten werden preventief behandeld

7.590

Gezondheidswerkers kregen voorlichting over lepra en zijn getraind op het voorkomen van handicaps en discriminatie

3.237

Door lepra getroffen personen gingen er financieel en sociaal op vooruit

Bekijk alles

Help mee. Doe wat u kunt.

Meehelpen in de strijd tegen lepra is voor iedereen mogelijk. Elke donatie maakt een groot verschil voor de toekomst van leprapatiënten.

• € 15

Met dit bedrag zorgt u ervoor dat we één leprapatiënt kunnen opsporen en testen

• € 35

U helpt één leprapatiënt te genezen en stopt de besmetting