Dick Leiker doet een bevolkingsonderzoek lepra in Nieuw Guinea
Lepra-arts Dick Leiker.

Hoe de Leprastichting begon

Anten vond het schokkend om te zien hoe leprapatiënten in Tanzania behandeld werden

In 1960 was Ciska Anten op bezoek bij haar zoon Hans in Tanzania. Hij werkte daar als tropenarts. Ze vond het schokkend om te zien hoe mensen met lepra daar behandeld werden. Haar zoon vroeg haar om te helpen de bouw van een lokaal ziekenhuis voor leprapatiënten mogelijk te maken – mensen met lepra werden niet toegelaten in algemene ziekenhuizen.

Eenmaal terug in Nederland zette Anten een geldinzamelingsactie op. Ze greep elke kans om het publiek over lepra te vertellen. Tijdens haar activiteiten ontmoette ze Dick Leiker.

Leiker werkte in de jaren ’50 als lepra-arts in Nieuw-Guinea. Hij leefde voor zijn werk

Leiker werkte van 1949 tot 1957 als lepra-arts op verschillende plekken in Nieuw-Guinea. Op 16 juli 1957 vloog hij samen met zijn gezin naar Nederland om te kunnen promoveren op zijn onderzoek naar lepra. Het KLM-toestel de Neutron stortte neer in de zee bij Biak in Nieuw-Guinea. Leiker raakte zelf zwaar gewond en verloor zijn vrouw en kinderen. In 1958 vertrekt hij uit Nieuw-Guinea en is daar nooit meer terug geweest.

Dick Leiker onderzoekt mensen op lepra
Dick Leiker in Nieuw Guinea
De ziekenhuisboot van Dick Leiker

Anten en Leiker richtten samen de Leprastichting op om hun gezamenlijke droom waar te maken

Toen Anten en Leiker elkaar ontmoetten, was Leiker als lepradeskundige werkzaam bij het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam. Leiker leefde voor zijn werk en was zeker zes maanden per jaar in Afrika voor de leprabestrijding. Hij is de enige echte leproloog die Nederland heeft gekend. Op 30 maart 1967 richtten Anten en Leiker samen de Leprastichting op om hun gezamenlijke droom – lepra de wereld uit helpen – waar te maken.

De oprichters van de Leprastichting
De oprichters van de Leprastichting: Dick Leiker en Ciska Anten.
Dick Leiker doet onderzoek in het veld

Het levensverhaal van oprichter Dick Leiker

Dick Leiker is één van de oprichters van de Leprastichting. Zijn persoonlijke drama en zijn toewijding als lepra-arts is een geschiedenis die niemand onberoerd laat. Beluister de aangrijpende radiodocumentaire over zijn levensverhaal.

Een halve eeuw ervaring

In het begin richtte de Leprastichting zich op Tanzania, maar we breidden ons werkterrein al snel uit naar andere landen, in Afrika, Azië en Latijns-Amerika.

Inmiddels strijden we al meer dan 50 jaar tegen lepra. Sinds onze oprichting is de ziekte al flink teruggedrongen. Zo telde de wereld in jaren ’60 nog 15 miljoen leprapatiënten. Nu ligt dat aantal op ruim 200.000 nieuwe leprapatiënten per jaar.

Op weg naar een wereld zonder lepra

Er is al veel bereikt in de strijd tegen lepra, maar vandaag de dag krijgt nog steeds elke 2 minuten iemand op de wereld lepra. Iedere leprapatiënt is er één te veel.

Het einde van lepra. We geven die droom niet op en blijven ons er met hart en ziel voor in zetten

Het einde van lepra. We geven die droom niet op en blijven ons er met hart en ziel voor inzetten. Elke dag zetten we een stap dichter bij een lepravrije wereld.