Aanvragen nieuwsbrief De Klepper

De Klepper

Vijf keer per jaar verschijnt onze nieuwsbrief De Klepper. Hierin lees je onder meer over onze projecten, indringende verhalen uit het veld, en nog veel meer. Hieronder kun je door de voorgaande editie bladeren.

De Klepper. Vanwaar die naam?

Lepra is een ziekte die tot wel vijfduizend jaar terug gaat. Al eeuwenlang worden leprapatiënten uit angst voor besmetting door hun omgeving verstoten.

Ook in Nederland gebeurde dat. In de Middeleeuwen werden lepralijders verbannen naar de leprozenhuizen buiten de steden. De enkele keer dat ze zich binnen de stadsmuren vertoonden, moesten zij hun komst aankondigen door te klepperen met een klepper - een houten instrumentje met drie plankjes die met touw aan elkaar gebonden zijn. Iedereen maakte zich dan gauw uit de voeten om besmetting te voorkomen.

Lepra wordt in Nederland sinds de Middeleeuwen niet meer verspreid, maar de ziekte eist wereldwijd nog steeds veel slachtoffers. Nog altijd worden leprapatiënten uitgesloten van de samenleving. Goede voorlichting kan de angst en vooroordelen voor de ziekte wegnemen.

Leren over lepra >>

Klepper nieuwsbrief

Klepper 2 2018 image

Ja, ik wil de Klepper graag per post ontvangen:

Ongeldige invoer

Aanhef

Voorletters

Achternaam*
Vul uw achternaam in.

Adres & huisnummer*

Postcode*

Woonplaats