Leren op school header

Kinderen leren op school zelf lepra herkennen

23 januari 2018

Kennis is een belangrijk wapen in de strijd tegen lepra bij kinderen. Want een kind dat lepra bij zichzelf kan herkennen, kan op tijd hulp zoeken en zo handicaps voorkomen. Daarom besteden we in Mozambique aandacht aan lepra in de klas.

Kinderen leren op school zelf lepra herkennenOp 61 scholen in 4 districten leerden we 16.612 kinderen (en 660 meesters en juffen) wat de symptomen zijn die waarschuwen voor lepra, en waar ze hun huid regelmatig op moeten controleren. Het checken op verdachte vlekjes doen ze niet alleen bij zichzelf, maar ook bij hun ouders, broers en zussen. De leerlingen krijgen een tekening van het menselijk lichaam mee naar huis waarop ze kunnen aangeven waar de vlekjes zitten en hoe ze eruit zien.

Gezonde toekomst

Hebben ze het vermoeden dat iemand lepra heeft? Dan stelt een gezondheidsmedewerker een definitieve diagnose. We verwachten dat de kinderen uiteindelijk 64.000 mensen bereiken. De volgende stap is om weer bij de scholen langs te gaan om te monitoren hoeveel nieuwe gevallen de kinderen hebben doorverwezen. Ieder kind verdient een gezonde toekomst.

Resultaten tot nu toe

District   Aantal scholen   Aantal leerlingen  Aantal leraren
Gile   13    3.463  139
Ile   21    3.586    180
Lugale       15   5.533 182
Pebane         12 4.030 159
Totaal    61  16.612    660

Het is fantastisch dat we dit project met uw steun kunnen uitvoeren!