In memoriam Jan Kruis (1933 - 2017)

20 januari 2017

Op 20 januari bereikte ons het verdrietige bericht dat striptekenaar Jan Kruis op 19 januari overleden is. Met zijn overlijden verliest de Leprastichting één van haar beste vrienden. Zóveel hebben wij aan Jan te danken.

Anderhalf jaar na het stoppen met het zelf tekenen van zijn wekelijkse strip ‘Jan, Jans en de kinderen’ in Libelle heeft Jan zich sinds 2001 als ambassadeur van de Leprastichting ingezet. In die rol bracht hij een bezoek aan ons werk in Mozambique en Suriname om twee stripalbums voor de Leprastichting te maken. Hij verwerkte zijn ervaringen in twee lange, doorlopende avonturen, waarin het bekende stripgezin in aanraking kwam met de dramatische gevolgen die lepra teweegbrengt. De prachtige strips werden door zijn lezers en fans zeer enthousiast ontvangen.

Toen Jan zijn rechten verkocht en daarbij bedong dat hijzelf de rechten behield om ‘Jan, Jans en de kinderen’ in te zetten ten bate van een goed doel heeft hij de Leprastichting een uniek en zeer waardevol cadeau geschonken. Wij koesteren dit cadeau nog steeds.

Drie jaar lang haakten enthousiaste hakers door heel Nederland op WereldLepraDag figuurtjes uit Jan, Jans en de kinderen ten bate van de Leprastichting. De alkombekende Rode Kater, Teckel Lotje en Catootje.

Wij zullen Jans warme, positieve aandacht voor de Leprastichting zeer missen. In ‘Jan, Jans en de kinderen’ zullen Jan Kruis en zijn sympathie voor mensen met lepra nog heel lang voortleven. Wij zijn hem daar zeer dankbaar voor. Wij wensen Jan’s vrouw en dochters veel sterkte, moed en troost om dit enorme verlies te dragen.

Jan Kruis in Mozambique en Suriname