‘Vijf jaar geleden ontwikkelde zij de eerste symptomen’

In een primair gezondheidscentrum nabij Naubat Pur spreek ik met de 14-jarige Neeru Kumari. Ze is de jongste van acht kinderen en woont nog thuis bij haar ouders.

Interview met Neeru Sigrid

Vijf jaar geleden ontwikkelde zij de eerste symptomen. Helaas zat er veel vertraging in het diagnostisch proces en wordt zij nu pas behandeld. Haar rechtervoet is ernstig misvormd en zij heeft contracturen aan beide handen.

Acceptatie

De impact van de ziekte op haar leven is enorm. Ze heeft moeten stoppen met school omdat ze zowel door haar klasgenoten als door haar leraren niet langer werd geaccepteerd. Ze heeft nu ook geen contact meer met haar vroegere schoolvrienden. Hoewel ze nog wel buitenshuis komt voelt ze zich vaak eenzaam. Ondersteuning van NLR voor het onderwijs is hier niet voldoende, maar juist het gebrek aan kennis over de ziekte is het probleem!

Contact met andere leprapatiënten

Zelfstigmatisering speelt ook bij Neeru een grote rol. Ze wordt niet alleen vermeden maar ze trekt zichzelf, niet onbegrijpelijk, ook terug uit de maatschappij. De NLR probeert haar hierbij te helpen door haar te laten deelnemen aan een zelfzorggroep. Ze leert hier niet alleen haar handen en voeten goed te verzorgen, maar komt zo ook in contact met andere leprapatiënten. Hier kan ze praten over de problemen waar ze tegenaan loopt en leren van anderen.

Hopelijk krijgt ze meer zelfvertrouwen en het trekt het haar uit haar isolatie. Maar haar verhaal laat zien dat er nog veel moet gebeuren. Verspreid die kennis!

Blog geschreven door Sigrid,

India, oktober 2016