‘Onbehandeld is lepra echt een invaliderende ziekte’

Het zit erop! De laatste week heeft Dr. Tiwari ervoor gezorgd dat we naast het werk van de NLR (Leprastichting) in de kolonies ook andere projecten konden zien waar de stichting zich mee bezighoudt.

Zelfzorggroepen leprakolonie elkaar helpen

Zo woonden we een meeting met een groep vrouwen bij die als gezondheidswerkers alle dorpen afgaan. Hun focus ligt vooral op nieuwe moeders en kinderen onder de vijf jaar, maar ze houden ook de leprapatiënten in de gaten en sturen verdachte gevallen door naar een arts. Hun kennis werd opgefrist en er werd gediscussieerd over hun ervaringen.

Elkaar helpen

Daarnaast brachten we een bezoek aan het district Aurangabad op zo’n vijf uur rijden van Patna. De NLR steunt hier een pilotproject waarbij in het hele district een survey wordt uitgevoerd bij mensen met handicaps, niet alleen als gevolg van lepra maar door allerhande oorzaken. Hiermee hopen ze het verstrekken van hulpmiddelen efficiënter te kunnen laten verlopen en bovendien worden er lokale zelfhulpgroepen opgezet. Deze komen twee keer per maand bijeen en dan worden zaken waar deelnemers tegenaan lopen besproken om met z’n allen naar een oplossing te zoeken. Het bijzondere was dat alle coördinatoren van deze grote survey zelf ook handicaps hebben. We waren aanwezig bij de eerste bijeenkomst van een nieuwe groep, het was een inspirerende ervaring.

Ernstige handicaps

Ook bezochten we het missieziekenhuis nabij Patna waar gratis zorg wordt verstrekt aan mensen met ulcers ten gevolge van lepra. Er waren ruim veertig patiënten op dat moment opgenomen en de leidinggevende kon ons veel vertellen over het (vaak langdurige) behandeltraject. De mensen die we hier zagen hadden veelal zeer ernstige afwijkingen aan handen en voeten, lepra is onbehandeld echt een invaliderende ziekte, heftig hoor.

Kennis verspreiden

Ambities

Naast het ziekenhuis ligt nog een kleine kolonie. We spraken met een aantal jongeren van 16-17 jaar oud. Dankzij de steun van de NLR kunnen zij gewoon maar school. Het waren leuke gesprekken over badminton en Harry Potter, maar ook over hun toekomstdromen. Ik hoop echt van harte dat ze over vijftien jaar cardioloog, ambassadeur en ingenieur zijn geworden. Ze waren slim en ambitieus genoeg!!

Kennis verspreiden

Deze maand in Patna is een onvergetelijke ervaring gebleken, dank hiervoor NLR. Ik heb me goed kunnen verdiepen in lepra als ziekte maar de verhalen van alle bijzondere mensen hebben me het meeste geleerd! Ik hoop dat door het verspreiden van kennis het stigma rondom de ziekte uiteindelijk helemaal zal verdwijnen. Helaas kampen deze mensen met meer problemen zoals extreme armoede en een cultuur met strikte sociale regels. Ik vind het knap hoe de NLR op meerdere fronten de mensen hier probeert te helpen, petje af.

Blog geschreven door Sigrid,

India, november 2016