De bewoners van Ram Nagar leprakolonie

Zus en broer in leprakolonieNamaste! We lopen alweer een tijdje mee en zijn inmiddels bekende gezichten voor de bewoners van de Ram Nagar kolonie in Patna.

We zijn er de afgelopen week dagelijks geweest om met een tolk interviews af te nemen. De verhalen van de mensen maken veel indruk op me.

Gedwongen te stoppen met school

Van onder andere Dr. Tiwari, de arts van de NLR die ons regelmatig vergezelt, begrijp ik dat het stigma rondom lepra de laatste jaren aan het afnemen is. Toch merk ik uit de interviews, met name uit die met de iets oudere vrouwen, hoeveel invloed de ziekte op hun leven heeft. Door alle dorpelingen en soms zelfs door eigen familie de rug worden toegekeerd, gedwongen te stoppen met school en door mensen op straat worden ontweken, erg aangrijpende verhalen komen voorbij. Des te fijner om te zien dat er binnen de kolonie zo’n sterk community gevoel bestaat. Iedereen accepteert en helpt elkaar, ondanks de moeilijke omstandigheden.

Sigrid aan het interviewenPrimitieve huisjes

De meeste problemen waar de leprapatiënten tegenaan lopen houden een sterk verband met armoede. Hoewel er een aantal patiënten in het lepra missieziekenhuis werken en bovendien alle leprapatiënten een maandelijkse toelage van de regering krijgen is er in de kolonie ook veel armoede. In de Ram Nagar kolonie wonen veertig gezinnen in zeer primitieve huisjes die vaak gedeeld worden met geit of kip. Wel is er gratis elektriciteit en heeft de NLR gezorgd voor de aanleg van een aantal waterpompen.

Ik ben benieuwd wat de laatste dagen ons nog gaan brengen. We maken veel me en elke dag is weer een nieuw avontuur hier!

Blog geschreven door Sigrid,

India, oktober 2016