vietnam geef benen om op te staan formulier

Geef benen om op te staan

Toen de Vietnamees Le Duc Loi op zijn zestigste met pensioen ging, startte hij een kleine orthopedische werkplaats in Hanoi. Sinds 1997 levert deze werkplaats protheses aan leprapatiënten met amputaties in Vietnam en geeft ze letterlijk weer benen om op te staan. Gehandicapte leprapatiënten kregen vanwege het stigma nauwelijks toegang tot de orthopedische werkplaatsen van de overheid.

Ervaringsdeskundigen in dienst

Pas na zijn pensionering kreeg Le Duc Loi het voor elkaar dat ook deze gehandicapten een goede prothese kregen. Hij leidde vier jongeren op die zelf een amputatie hadden ondergaan als gevolg van een verkeersongeluk. Een goede keus, want zij weten uit eigen ervaring waar een prothese aan moet voldoen. Samen met deze jongeren en de fysiotherapeuten van het Bach Mai ziekenhuis in Hanoi heeft Loi tien jaar lang door het land gereisd om gehandicapte leprapatiënten van een goed kunstbeen te voorzien. Hij ontwikkelde de zogenaamde exo-skeletal prothese: deze is veel lichter dan een traditionele prothese en daardoor met name voor ouderen veel gemakkelijker in gebruik.

Stigma sterk afgenomen

Le Duc Loi

Mede dankzij Loi is het stigma in Vietnam de afgelopen tien jaar sterk afgenomen en worden reguliere orthopedische werkplaatsen en revalidatiecentra steeds toegankelijker voor leprapatiënten. Zijn vier leerlingen hebben de werkzaamheden grotendeels overgenomen. Loi gaf niet alleen gehandicapte leprapatiënten hun bewegingsvrijheid terug. Ook droeg hij bij aan de vermindering van het stigma rondom lepra in Vietnam, met name onder medisch personeel en revalidatieprofessionals. Help Loi, geef gehandicapte leprapatiënten benen om op te staan!

Ja, ik help mee!

Ik doneer..

Eenmalig
Maandelijks