Noodhulp bereikbaar maken voor mensen met een handicap

Nepal Mathilde

Zo’n vijf maanden geleden begon de grond in Nepal plotseling te schudden. De aardbevingen eisten duizenden levens, meer dan twintigduizend mensen raakten gewond en miljoenen mensen verloren hun huis en bron van inkomsten. Mensen met een handicap hebben vaak moeilijk toegang tot de algemene hulp die na zo’n ramp wordt gegeven. Hoewel de Leprastichting in principe geen noodhulp verleent, besloten we dat nu wel te doen. Ons netwerk en onze ervaring zou voor veel mensen het verschil kunnen maken. Mathilde Vandenbooren, programmamedewerker voor de Leprastichting, heeft een paar maanden in Nepal meegewerkt en deelt haar ervaringen.

Wat was je eerste indruk?

‘Zodra je in de dorpen komt zie je de meest heftige effecten van de aardbeving. Het getroffen gebied is moeilijk begaanbaar waardoor het meer tijd vergt om slachtoffers met een handicap te bereiken. Tijdens het regenseizoen waren de wegen nog ontoegankelijker. Dorpen liggen ver uit elkaar en hoog in de bergen.’

Hoe hebben jullie het opsporen georganiseerd?

‘We werken samen met de ‘Female Community Health Volunteers’. Vrijwilligers binnen de lokale gezondheidszorg. Onze coördinator in Nepal, Hira Shahi, heeft 50 van deze vrouwen een training gegeven hoe ze in de getroffen dorpen mensen met een handicap kunnen opsporen en screenen. We hebben ze getraind in het herkennen van alle verschillende soorten handicaps. Niet alle handicaps zijn direct te zien zoals bijvoorbeeld bij mensen met een verstandelijke beperking.’

Wat is de volgende stap?

‘De gedetailleerde inventarisatie van slachtoffers met een handicap is afgerond en Hira gaat nu naar de mensen toe om te kijken wat ze specifiek nodig hebben en geeft dan direct advies over zaken als de rechten van mensen met een beperking, zelfzorg en hygiëne. Het komende half jaar willen we er onder meer voor zorgen dat deze mensen betere toegang krijgen tot medische hulp en revalidatiemogelijkheden. Ook zorgen we voor aangepaste noodopvang en ondersteuning in hun levensonderhoud.’

Nepal HenkBraam 111

Banu woont met een aantal andere gezinnen in een tijdelijke opvang. Een ongezonde woonomgeving want het dak lekt en de plafonds zijn verrot en beschimmeld. De Leprastichting zorgt voor de renovatie zodat deze gezinnen veilig en droog kunnen wonen tijdens het regenseizoen.

Nepal HenkBraam 222

Ram Chandra Yadav en zijn vrouw Pabitri hebben allebei lepra gehad en wonen in de tijdelijke opvang omdat zijn huis in de Khokana Leprosy Colony ook is getroffen door de aardbeving. Dankzij de krukken kan hij nu beter lopen.

Samen met Karuna Foundation en het Liliane Fonds zorgt de Leprastichting ervoor dat de noodhulp ook mensen met een handicap bereikt. Vanwege hun handicap en discriminatie hebben zij moeilijk toegang tot noodhulp. Daarnaast hebben zij extra voorzieningen nodig zoals speciale hulpmiddelen en aangepaste noodopvang dat voorziet in hun specifieke behoeften. De Samenwerkende Hulporganisaties (van Giro555) besloten dit initiatief via het Liliane Fonds financieel te steunen.

Nepal: een jaar na de verwoestende aardbeving >>