Veelgestelde vragen

Header voorbeeld nepal

De meest gestelde vragen hebben wij voor je op een rijtje gezet. Mocht je een andere vraag hebben, neem dan gerust contact met ons op via 020-5950500 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

• Wat doet de Leprastichting?

De Leprastichting zet zich in voor een wereld waarin het blijvend leed dat lepra veroorzaakt niet meer voorkomt. Wij zorgen voor vroege opsporing, om handicaps te voorkomen. Voor genezing om de keten van besmetting te doorbreken. En voor medische, sociale en (soms) economische revalidatie. Zodat ex-patiënten gewoon weer kunnen deelnemen aan de maatschappij. Dat doen wij altijd samen met lokale organisaties en overheden. Dankzij de steun van vele donateurs, partners en sponsoren.

Veelgestelde vragen >>

• Kan ik werken bij de Leprastichting?

Op onze vacaturepagina staan alle beschikbare banen, stages en vrijwillige functies.

Veelgestelde vragen >>

• Kan ik het jaarverslag van de Leprastichting lezen?

Het jaarverslag van 2016 en eerdere jaren is te vinden bij jaarverslagen.

Veelgestelde vragen >>

• Is de Leprastichting hetzelfde als de LepraZending?

De Leprastichting en de LepraZending zetten zich beiden in voor hetzelfde doel: het snel opsporen en behandelen van leprapatiënten en het helpen van mensen die verminkt zijn en worden verstoten uit de maatschappij. Onze organisaties werken in een aantal landen samen. Zo stemmen wij met elkaar en met lepraorganisaties uit andere landen af wie waar werkt. Daarnaast wisselen we ervaringen en informatie uit over voortgang van de strijd tegen lepra.

Toen wij in 1967 begonnen met ons werk, was de LepraZending overigens nog niet actief in Nederland. The Leprosy Mission uit het Verenigd Koninkrijk heeft pas later een fondsenwervend kantoor opgezet in Nederland, om met name via de kerken geld op te halen voor de projecten van het hoofdkantoor. Inmiddels is dit kantoor volledig zelfstandig, met eigen projecten om lepra te bestrijden. De LepraZending doet dit vanuit een Christelijke inspiratie, terwijl de Leprastichting zich neutraal opstelt ten aanzien van religie of levensfilosofie.

Veelgestelde vragen >>

• Hoe kan ik de Leprastichting helpen?

U kunt de Leprastichting op verschillende manieren helpen:

1. Doneren (eenmalig of structureel)

2. Notariële akte

3. Testament (erfenisdossier)

4. Bestel een donatiebox

5. Webshop

Veelgestelde vragen >>

• Hoe kan ik geld geven met belastingvoordeel/een notariële akte?

Voor meer informatie kunt u kijken bij fiscale voordelen of notariële akte.

Veelgestelde vragen >>

• Ik wil een gift geven, maar geen vaste donateur worden. Kan dat ook?

Eenmalige giften zijn altijd welkom! Als vaste donateur kunt u ons structureel steunen in onze strijd tegen lepra.

Veelgestelde vragen >>

• Hoe kan ik een wijziging doorgeven?

Vul voor adreswijzigingen het contactformulier in en wij zullen deze wijziging voor u verwerken.

Veelgestelde vragen >>

• Hoe kan ik een machtiging stop zetten?

Om een machtiging stop te zetten kunt u met ons contact opnemen via 020 59 50 500 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Veelgestelde vragen >>

• Wat is het salarisbeleid van de Leprastichting?

Het jaarinkomen van onze directeur Jan van Berkel is € 114.038,- (inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering). Hierbij volgt de Leprastichting de Beloningsregeling voor Directeuren van brancheorganisatie Goede Doelen Nederland. De functie van directeur binnen onze organisatie is meer dan een fulltime baan. Een baan met grote verantwoordelijkheden die door een professional moet worden uitgevoerd. Lees meer >>

De leden van de Raad van Toezicht ontvangen geen vergoeding.

• Hoe zit het met de collecte van de Leprastichting?

De Leprastichting kent drie groepen (Kringen) van honderden vrijwilligers die jaarlijks rond WereldLepraDag (laatste zondag van januari) collecteren voor de Leprastichting. Ook zorgen de Kringen ervoor dat de Leprastichting vertegenwoordigd is op verschillende activiteiten in het land, zoals beurzen en rommelmarkten. Er wordt in verschillende plaatsen en regio's in Nederland gecollecteerd voor de bestrijding van lepra: Limburg, Groningen, Land van Heusden en Altena, Barendrecht, Oss, Hoorn en Amsterdam. Wilt u graag collecteren voor de Leprastichting? Lees meer >>