India

Kaart India2 De Leprastichting is sinds 1993 actief in India. Aanvankelijk alleen in de deelstaat Bihar, maar in de daaropvolgende jaren is de steun uitgebreid naar Uttar Pradesh, Delhi, Uttarakhand, Jharkhand en West Bengalen. Deze zes deelstaten bevinden zich in de dichtbevolkte stroomvlakte van de Ganges, waar veel nieuwe leprapatiënten worden gevonden.

Leprabestrijdingsprogramma

We geven technische steun aan het nationale leprabestrijdingsprogramma. Naast de overdracht van medische kennis helpen we bij het verbeteren van de organisatie van de gezondheidszorg. We zijn actief in 143 leprakolonies en geven steun aan 546 zelfzorggroepen. De resultaten van deze groepen zijn goed: rond de 50% van de wonden heelt binnen 5 maanden waardoor (verdere) handicaps worden voorkomen. In 2012 zijn 20 korte videoclips over opsporing en behandeling van lepra gemaakt. Deze zogenaamde Lepclips zijn erg belangrijk bij de training van medisch personeel en vooral ook de gezondheidsmedewerkers (ASHA’s) op dorpsniveau.

Alle kinderen uit leprakolonies naar school!

Ieder kind heeft recht op onderwijs. Ook kinderen van wie de ouders lepra hebben gehad. We mogen het niet laten gebeuren dat zij worden uitgesloten van scholing vanwege hun achtergrond. Met ons project zorgen we ervoor dat alle kinderen uit leprakolonies in India naar school kunnen. Onderwijs is de sleutel naar een betere toekomst! Zo maakt u het verschil voor kinderen uit lepradorpen >>

Resultaten 2017
Instructievideo voor gezondheidspersoneel in indiaInstructievideo’s ‘Lepclips’ voor gezondheidspersoneel in India >>

Kinderen naar school in India Lees over onze projecten in India >>
37.795 nieuwe patiënten opgespoord en behandeld
1.887 mensen kregen een training in het herkennen en behandelen van lepra
1.659 mensen in lokale gemeenschappen voorgelicht over lepra
573 zelfzorggroepen opgezet/ondersteund
325 (ex-)leprapatiënten getraind in zelfzorg
1 gehandicaptenorganisatie ondersteund
172 patiënten ondergingen een hersteloperatie
7.303 patiënten voorzien van hulpmiddelen (rolstoelen, protheses, krukken, zonnebrillen)
7 mensen ontvingen een microkrediet
1.290 kinderen ontvingen financiële ondersteuning in schoolkosten
27 mensen volgden een beroepstraining
5.545 directe contacten van nieuwe leprapatiënten ontvingen rifampicine (SDR)
3.201 mensen met een handicap voorgelicht over hun rechten
729 mensen volgden een leiderschapstraining

Steun ons werk in India >>

Verhalen en projecten uitgelicht

Bimla banner

Dankzij microkrediet kan Bimla voor haar dochter zorgen

Bimla kreeg lepra toen ze tien jaar was. Door het stigma dat op lepra rust, kwam ze nooit buitenshuis en ging dus niet naar school. Ondanks dat, wist ze te ontsnappen aan een leven waarin ze afhankelijk is van bedelen. Ze begon een winkeltje met een lening via één van onze zelfhulpgroepen. Het winkeltje zorgt voor geld om eten, kleding én het schoolgeld voor haar dochter Laksmi te betalen. Lees meer >>
Ansubai banner

Huub Stapel ontmoet vijftienjarige Ansubai in een

Huub Stapel, ambassadeur van de Leprastichting, reisde naar India, het land met de meeste leprapatiënten ter wereld. Mensen met lepra hebben het zwaar in India. Ze worden gediscrimineerd en vaak weggestopt in leprakolonies. Hier ontmoette Huub leprapatiënten en hun kinderen. Voor deze kinderen is een toekomst met eerlijke kansen bijna onmogelijk. Een van die kinderen is Ansubai: een vijftienjarig meisje dat met haar ouders en broertjes in een leprakolonie in Delhi woont. Lees meer >>
npl banner

Project: Stop Leprabesmetting!

In het project worden 500.000 mensen in India, Indonesië en Brazilië preventief behandeld en zal het aantal nieuwe besmettingen in de projectgebieden naar verwachting gedaald zijn met 50% aan het eind van de projectperiode en na verdere voortzetting van het project met 90% in 2030. Lees meer >>
Ajay banner

Lepra heeft Ajay's leven verwoest

Ajay (40) uit India is verminkt voor het leven. Maar zijn allergrootste zorg is de toekomst van zijn 13-jarige zoon. Bekijk de ontroerende video over Ajay en zijn zoon >>
Verhaal DenDennis bezoekt India banner

Haakgoeroe DenDennis bezoekt een leprakolonie in India

Hij bezocht één van de zes leprakolonies die de Leprastichting in deze overbevolkte stad steunt, en werd geconfronteerd met de harde realiteit. Lees verder >>
VerhaalWicas

Het verhaal van Wicas (14)

Zijn vader heeft verminkingen aan zijn handen, omdat hij te laat ontdekte dat hij lepra had. Wicas heeft geluk gehad; hij kreeg wél op tijd medicijnen. Lees verder >>
Kinderen verzamelen plastic in India

Kinderen uit lepradorp verzamelen plastic om te kunnen eten

In het lepradorp Ukhra Kusto in India proberen veel jongens wat bij te verdienen voor hun ouders. Lees verder >>
Verhaal broers raphael

Blogs: Positie Indiase vrouwen in leprakolonies

Twee studenten - Anouk en Sigrid - onderzoeken de positie van vrouwen in leprakolonies in India. Benieuwd naar hun ervaringen en resultaten? Lees hun blogs! >>
Verhaal subi

Subi (7) praat niet meer.

'Mijn dochter, Subi, was een ontzettende kletskous. Tot die ene dag dat ze hoorde dat ze lepra had. Mijn allerliefste dochter is een totaal ander, zwijgend meisje geworden. Bang, omdat ze anders is dan de andere kinderen.' Lees verder >>
banner weven en spinnen

Spinnen en weven voor een zelfstandige toekomst

In 1962 in Dehradun, Noord-India startte Agnes Kunze een kleine weefgemeenschap waar dertig leprapatiënten onderdak en medische zorg kregen, en een inkomen konden verdienen als garenspinner of textielwever. Lees verder >>