De Nationale Postcode Loterij

ChequefotoDit jaar ontvangen 110 goede doelen een schenking van de Nationale Postcode Loterij. Tijdens het jaarlijkse Goed Geld Gala op 6 februari 2017, maakte de loterij bekend dat zij dit jaar een recordbedrag van ruim 341 miljoen euro doneert aan al deze goede doelen die werkzaam zijn op het gebied van mens en natuur in binnen- en buitenland. De Leprastichting ontvangt wederom een jaarlijkse bijdrage van 1,35 miljoen euro, een geweldig bedrag! De Leprastichting kreeg voor haar droomproject een extra bijdrage van ruim 9,3 miljoen uit het Droomfonds van de Nationale Postcode Loterij. De schenking is mogelijk dankzij de 2,8 miljoen trouwe deelnemers: van ieder lot gaat de helft naar het goede doel. Ontzettend bedankt!

Hiermee kunnen we vele patiënten helpen én projecten financieren die voor donateurs en fondsen minder aantrekkelijk zijn, maar noodzakelijk voor effectieve leprabestrijding.

Droomproject: Stop Leprabesmetting!

Droomproject bannerIn India, Indonesië en Brazilië werkt de Leprastichting de komende vijf jaar aan vroege opsporing van lepra en preventieve behandeling van mensen in de omgeving van de leprapatiënten, die een risico op besmetting hebben gelopen. Daarnaast wordt met het project overtuigend bewijs verzameld voor de werking van de nieuwe aanpak, zodat deze vervolgens wereldwijd kan worden opgeschaald en uitgerold na afloop van de projectperiode.

In het project worden 500.000 mensen preventief behandeld en zal het aantal nieuwe besmettingen in de projectgebieden naar verwachting gedaald zijn met 50% aan het eind van de projectperiode en na verdere voortzetting van het project met 90% in 2030. Het doel is dat na verdere opschaling en implementatie van deze methode, ook in andere landen, het aantal nieuwe leprapatiënten wereldwijd drastisch zal afnemen.

Eerdere projecten

Ook dit project werd gesteund door de Nationale Postcode Loterij:

These shoes are made for walking

Rianne explains the different parts of a stitchingmachine

Samen met het Liliane Fonds heeft de Leprastichting een project ontwikkeld waarmee we twee miljoen mensen met voet- en loopproblemen in Zuidoost-Azie kunnen helpen. We geven ze toegang tot speciaal schoeisel door een opleiding voor orthopedische schoenmakers op te zetten in Hanoi, Vietnam. Voor dit bijzondere project ontvingen wij in 2013 ruim twee miljoen euro van de Nationale Postcode Loterij.

Over de Postcode Loterij

De Nationale Postcode Loterij is in 1989 opgericht om goede doelen te steunen. Inmiddels spelen 2,8 miljoen Nederlanders mee met de loterij voor 12,75 euro per lot. Zij maken maandelijks kans op honderdduizenden prijzen. Tegelijkertijd steunen de deelnemers goede doelen, omdat de helft van de lotprijs bestemd is voor 110 goededoelenorganisaties. Sinds de oprichting van de Postcode Loterij is ruim 5 miljard euro aan mens en natuur gegeven. De Leprastichting en vele andere goede doelen ontvangen elk jaar steun.

Samenwerking

Sinds 2005 is de Postcode Loterij ook actief in het Verenigd Koninkrijk en Zweden, waar de People’s Postcode

Lottery en de Svenska PostkodLotteriet fondsen werven voor goede doelen. In Nederland werkt de Nationale Postcode Loterij samen met de BankGiro Loterij en de VriendenLoterij binnen de Goede Doelen Loterijen. Novamedia/Postcode Loterijen is de op twee na grootste private geldgever aan goede doelen ter wereld.

Volg de Postcode Loterij via  Facebook en Twitter.