Shana3 header

‘Er is nog steeds veel gebrek aan leprakennis’

Shana3 ochtend ritueel

Namasté lezers, wat gaat de tijd toch snel. Ik zit al voorbij de helft van mijn verblijf in India en eerlijk gezegd heb ik het zo naar mijn zin dat ik niet meer terug naar huis wil! India is werkelijk een prachtig land en de mensen zijn ook zo bijzonder.

Varanasi, als een van de heiligste plekken in India, heeft mijn hart weten te veroveren. Daarboven op is onderzoek doen hier niet alleen een unieke uitdaging, het geeft ook enorm veel voldoening. Ik heb in deze korte periode enorm veel geleerd, over niet alleen onderzoek doen, maar ook hoe om te gaan met nieuwe uitdagingen en ook op persoonlijk gebied onderga ik een enorme ontwikkeling.

Social Distance Scale

Het gaat zo goed met dataverzameling dat we hebben besloten om nog een tool toe te voegen. Naast de Question Stigma Indicator (QSI), heb ik me ook gefocust op de Social Distance Scale (SDS) om uiteindelijk zo goed mogelijk de validatie van de tools te kunnen onderzoeken. De SDS is meer gericht op het meten van individuele stigma veroorzaakt door lepra terwijl de QSI meer kijkt naar de algemenen perspectieven van de gemeenschap. Tot op heden hebben we al met meer dan 160 mensen gesproken over stigma en lepra. De meeste mensen in India vinden het geweldig om te zien dat wij onderzoek doen, zo ver weg van huis. De reacties die we ontvangen zijn dan ook daadwerkelijk hartverwarmend en enorm motiverend.

Shana3 vragenlijst afnemen

Lepravoorlichting

Verder informeren we de mensen over lepraklinieken en PHCs waar gratis lepra medicatie is te verkrijgen. Ondanks de lepracampagnes, zelfzorggroepen en LepClips weten toch nog veel mensen niet waar ze hulp kunnen krijgen en dat medicatie voor lepra gratis is. Hierin is dus nog veel te bereiken. Ik hoop spoedig te mogen beginnen met het verzamelen van de kwalitatieve data. Als het zo ver is zullen er vast weer geweldige avonturen volgen. Ik hou jullie op de hoogte! Tot gauw, groetjes uit Varanasi.

Blog geschreven door Shana,

India, 22 april 2017

Dataverzameling blogfoto's

Shana3 dorpje Kuchman

In het dorpje Kuchman, in Chandauli. We nemen zowel de SDS als QSI af. Zoals altijd, staat er een grote groep mensen om ons heen om te kijken wat we aan het doen zijn.

Shana3 70jaar

Deze man op de foto is al meer dan 70 jaar oud. Hij was in het begin erg verlegen maar uiteindelijk wilde hij ons zo veel vertellen dat we haast niet meer weg konden. Super lieve man.

Shana3 vrouwen in Kuchman

Hier zijn we aan het praten met 2 vrouwen die leven in Kuchman. Ze vonden het zo leuk dat wij langs kwamen, dat we toch echt even binnen moesten gaan zitten.

Shana3 Nieuwsgierige kindje

Nieuwsgierige kindjes heb je overal! Ik ben gek op ze :)

Shana3 sociaal medewerkster

Deze vrouw werkt als sociaal medewerkster. Ze werkt met veel armen en zieken mensen en vond het super leuk dat wij langs kwamen. Ze heeft ons ook verder geholpen om nog meer vrouwen te vinden die onze vragenlijst zouden willen beantwoorden.

Shana3 lach

Samen op de foto met mijn kleine vriendje. Zijn lach was werkelijk aanstekelijk. Erg verlegen maar ook heel lief!

Shana3 overhalen

Dit was een van de vele vrouwen die te verlegen was om met ons te praten. Gelukkig door mijn goede vertalers, hebben we haar toch kunnen overhalen om even met ons te praten.

Shana3 dorpje Kanta

Op de foto met inwoners van het dropje Kanta. De jongen rechts heeft ons wijs gemaakt in dit dorpje. Hij was zo vriendelijk om ons te begeleiden in Kanta en vrouwen toch over te halen om met ons te praten, ook al waren ze soms erg verlegen. Zonder zijn hulp waren we lang niet zo succesvol geweest die dag!

Tot de volgende keer!!!!