DurfJijMee header

DurfJijMee: Dit mag je niet missen!

In oktober 2016 gaat een groep leerlingen van het Calvijn Vreewijk in Rotterdam en het Comenius College in Capelle aan den IJssel naar een lepradorp en een lepraziekenhuis in Vietnam. Zo kunnen zij zelf ervaren hoe het leven van een leprapatiënt eruit ziet. Van beide scholen gaan er vier leerlingen (tussen de leeftijd van 16 en 19 jaar) en twee leerkrachten mee.

Een levensveranderende ervaring

In het lepradorp gaan ze leprapatiënten helpen met hun dagelijkse bezigheden, (bejaarde) leprapatiënten verzorgen en een praatje met ze maken. Ook gaan ze spelletjes doen met de (klein)kinderen van leprapatiënten. Zij zijn vaak niet zelf ziek, maar wonen wel in het lepradorp. Daarnaast gaan ze het lepradorp een opknapbeurt geven. In het lepraziekenhuis krijgen de leerlingen de medische kant van lepra te zien en zullen ook daar een praatje met de leprapatiënten maken.

Ambassadeur Peter Euser: "Ik vind het logisch om tijd vrij te maken voor een ander."

Durf jij mee in actie 2014De Christelijke Scholengemeenschap Calvijn uit Rotterdam zet zich al jaren in voor de Leprastichting. Conrector Peter Euser: 'Ik vind het heel logisch om een deel van mijn tijd vrij te maken voor een ander. En nu ik zelf heb gezien wat lepra doet met mensen, kan ik dat heel goed overbrengen.'

Peter organiseert regelmatig sponsorlopen en andere acties op scholen en voetbalclub BVV Barendrecht. In juni 2014 reisde hij met acht leerlingen en een docent naar lepradorp Quy Hoa in Vietnam, om hen zelf te laten ontdekken hoe het is om te leven met lepra. Ondanks de lange reis en de zinderende hitte stortten de leerlingen zich vol overgave op de activiteiten in het dorp. Ze spraken met bewoners, hielpen met eten maken en het uitdelen daarvan in het bejaardenhuis, en nog veel meer.

Peter Euser gaat ook in oktober 2016 mee als begeleider van de Vietnamreis.

Bekijk de foto's de onvergetelijke Vietnamreis in 2014.

Schoenen maken het verschil

Beide scholen zijn volop in actie om geld bij elkaar te brengen voor leprabestrijding. Zo willen zij twee jaar lang het materiaal financieren dat in de schoenwerkplaatsen in Vietnam nodig is om speciale schoenen voor leprapatiënten te maken.

Deze schoenen op maat zorgen voor druk op de juiste plek, waardoor wonden de kans krijgen om te herstellen en verdere handicaps kunnen worden voorkomen. Schoenen maken het verschil, zo hun hun project. In het lepraziekenhuis zullen de leerlingen ook leren hoe de speciale schoenen gemaakt worden en hieraan meehelpen.

Als de zomervakantie voorbij is, gaan de leerlingen door met actievoeren. Nieuwe sponsorlopen, een filmavond, de Sinterklaas- en Valentijns-actie: ideeën genoeg.

School in actie!

Wilt u met uw school in actie komen en ook zo'n mooie reis maken? Dat kan. Neem vandaag nog contact op met Cor Slob via tel: 020-5950523 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Meer informatie over ons leprawerk

Werkwijze footer

Onze werkwijze >>

Waar zijn we actief footerWaar zijn we actief >>