“Met mijn winkel kan ik mijzelf en mijn dochter onderhouden”

“Ik kreeg lepra toen ik tien jaar was. Door discriminatie rondom lepra in India, kwam ik nooit buitenshuis en ging dus niet naar school. Ondanks dat, wist ik te ontsnappen aan een leven waarin ik afhankelijk ben van bedelen.

Als groepsleden van de zelfhulpgroep kunnen we geld lenen om een bedrijf te starten

De zelfhulpgroep, waarvan ik lid én voorzitter ben, heeft een startbedrag gekregen van de Leprastichting. Dit geld kunnen wij investeren. Als groepsleden kunnen we geld lenen om een bedrijf te starten of voor medische hulp. Vervolgens betalen we het in termijnen terug.

In een notitieboek houden we precies bij hoeveel geld iedereen geleend heeft. En dat wordt netjes met rente terugbetaald. Er is een maximum van zes maanden om het geld terug te betalen.”

Bimla en haar dochter laten trots hun winkel zien

“Dankzij de zelfhulpgroep heb ik nu een winkel. Ik verkoop snoep, eieren, zeep en andere benodigdheden. De zelfhulpgroep geeft mij veel zelfvertrouwen. Ik verdien nu mijn eigen geld, waardoor mijn dochter naar school kan en een betere toekomst kan opbouwen. We maken weer deel uit van de samenleving.”

Place holder video Bimla