Aangrijpend verhaal

Blog 6 - 15 oktober 2016
Van Aron en Vera

Blog6 1

Voor vandaag stond het interviewen van leprapatiënten uit het dorp op het programma. We liepen dan ook vol goede moed om half acht het dorp in. We hebben drie interviews gehouden, waarin veel verschillende onderwerpen naar voren kwamen. Vooral het laatste interview, met een vijftigjarige vrouw genaamd Kapathe, sprong er voor ons uit.

Lepraverminkingen

Ze woont samen met haar dochter, aan het einde van het lepradorp, vlakbij de lokale school. Kapathe heeft verschillende verminkingen opgelopen door lepra. Zo zijn haar handen misvormd; het zijn nu slechts stompjes. Ook heeft ze aan haar rechterbeen vanaf de knie een prothese. Haar linkervoet is ook vervormd door lepra.

Ze vertelde ons hoe haar verwondingen zo ernstig zijn geworden. Dit kwam vooral doordat ze vroeger veel en hard moest werken. Toen ze nog jong was, was haar vader al overleden en als oudste dochter (ze had nog drie jongere zusjes) had zij de verantwoordelijkheid haar moeder te helpen met het onderhouden van het gezin. Ondanks haar pijn werkte ze altijd door, omdat ze het gevoel had dat er niets anders op zat.

Nieuw leven

Op 35-jarige leeftijd was haar toestand zeer extreem. Ze had koorts en over haar hele lichaam vlezige plekken. Gelukkig was er op dat moment een man in het dorp waar ze woonde. Hij was een voormalig leprapatiënt, en op dat moment al van de ziekte genezen. Hij hoorde over de toestand van Kapathe en toen hij bij haar langs ging constateerde hij dat ze lepra had. Vervolgens kon er actie worden ondernomen en werd Kapathe naar het lepraziekenhuis gebracht. Ze keerde niet meer terug naar haar familie, want ze had het gevoel dat ze hen slechts tot last was. Kapathe kwam hierdoor in het lepradorp te wonen en startte hier haar nieuwe leven op.

Zwaar huishouden

Zo ontmoette ze haar man ongeveer twaalf jaar geleden, en ze kregen samen een dochter. Door haar verminkingen had Kapathe het erg moeilijk tijdens het opvoeden van haar dochter, maar ze kreeg hierbij veel steun van de kerk en haar man. Helaas is haar man anderhalf jaar geleden overleden, waardoor ze alleen met haar dochter overbleef. Ook dit brengt problemen met zich mee, haar dochter van elf is nu oud genoeg om naast haar schoolwerk mee te helpen in het huishouden. Voor Kapathe is dit erg moeilijk, omdat ze haar dochter kind wil laten zijn, daarom probeert ze zoveel mogelijk te helpen op dagen dat ze zich goed genoeg voelt.

Betere toekomst

Gelukkig kan ze het graf van haar man nog bezoeken en kan haar dochter naar school, waardoor zij in ieder geval kans maakt op een betere toekomst. We hopen na dit gesprek dat de dochter van Kapathe goed terecht komt, om nog een tijd voor haar moeder te zorgen en dat ze samen nog gelukkig mogen zijn. In de rest van hun leven.

Terug naar Blogs: Durf jij mee 2016 >>